Jumat, 04 Desember 2020

Cara Masak Sotong Sambal Petai

Menu sambal sotong sememangnya akan bertambah enak jika ditambah petai. Goreng pula petai sehingga layu angkat dan ketepikan.


Ramuan Sambal Sotong Petai Yang Cepat Aneka Resepi Enak Resep Makanan Resep Nasi Lemak

Masukkan sotong sos tiram dan air asam jawa.

Cara masak sotong sambal petai. Tambah pulak ada seikat petai. One of these barbeque dishes we share. Masukkan cili kisar dan masak di atas api sederhana sehingga pecah minyak.

Lepas tu warna pun memainkan peranan. One of these barbeque dishes we share. Panaskan minyak dalam kuali anggaran 13 cawan.

Tips untuk hasilkan resepi sambal sotong paling sedap. Masak sampai gula larut dan pecah minyak. Agak lama jugalah tidak masak sambal sotong kering ni sebab jarang-jarang dapat jumpa jenis sotong kering yang elok dan nipis saiz sederhana biasa jumpa yang saiz besar ala sotong king tu haa.

Squid Sambal Sambal Tumis Sotong Sambal Tumis Sotong Squid Sambal recipe - Sambal tumis sotong is a simply delicious dish and its easy to prepare. Squid Sambal Sambal Tumis Sotong Sambal Tumis Sotong Squid Sambal recipe - Sambal tumis sotong is a simply delicious dish and its easy to prepare. Sambal Sotong Petai.

Sambal Sotong Petai. HelloWelcome to my cooking Vlog channelI share simple recipes because I believe cooking should be simple and easyBigBiteChannel video presents a recipe ho. Cara lain untuk mendapatkan resipi percuma di talian adalah dengan melayari laman web majalah kegemaran anda.

Selain itu bahan-bahan tambahan seperti buah keras dan halia dikatakan dapat mewujudkan kelainan dari segi rasa menu popular ini. Selalu kacau kuah sambal supaya bahagian bawah tidak berkerak dan hangit. Cili kering dibersihkan dan direbus.

It can be served with boiled rice and selections of Chinese Greens such as bok choy kailangailan and others. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Sementara tu didihkan secawan air dan masukkan sedikit garam.

Tumis bawang Read More Cara Masak Sambal Sotong Petai. Air yang keluar semasa proses memasak sotong tanpa minyak boleh dimasukkan kembali ke dalam kuah sambal tapi jika anda tidak suka kan air sotong. Nak dapatkan sambal sotong yang sedap kena basah-basah sikit.

Pastikan sambal bertukar warna jadi maroon. Ini Cara Nak Buat Sambal Sotong Paling Sedap. Tapi kalau jenis saiz kecil nipis ni memang Sis buat sambal.

Sambal Tumis Sotong Petai yang kaedah ialah dengan masak sotong tanpa minyak dahulu sehingga keluar airnya supaya sambal menjadi pekat sotong tidak menjadi kecut dan lembut. Kalau saiz besar tu biasanya Sis beli Sis suka bakar dan ratah jerr memang sedap uiii. Kay jom terus tengok resepi hakak yer.

Bersihkan sotong dan ketepikan. 2 ulas bawang putih. It can be served with boiled rice and selections of Chinese Greens such as bok choy kailangailan and others.

Sotong dibersihkan buang bahagian dalam sotong cuci dan toskan tak perlu kerat kalau anda guna sotong besar perlu dikerat pada saiz sederhana. Berbalik kepada sambal tumis sotong kering ini ianya dibuat atas permintaan Nana yang katanya diminta oleh Hani. Panaskan minyak dan tumis bawang besar sehingga kekuningan.

Resepi Sotong Petai Sambal Nyonya. Semua diblend hingga lumat. Yang penting rasanya cukup lengkap.

Ada pedas ada manis ada masin. Petai diambik isinya dan belah dua setiap satu. Jom saya tunjuk gambar sambal sotong petai Bahan bahan sambal sotong Sotong 5 6 ekor dipotong ikut suka Cili kering 5 6 tangkai dikisar Bawang besar 1 biji Bawanng putih 1 ulas Petai yang dikikis dan dipotong Asam jawa Perasa Garam Cara caranya.

Ada macam-macam style nak buat sambal sotong. Sambal Tumis Sotong Squid Sambal recipe Sambal tumis sotong is a simply delicious dish and its easy to prepare. 6 ulas bawang merah.

Bagi memastikan sotong benar benar lembut saya merendam sekurang kurangnya 6 jam atau semalaman dengan air abu dan air paip dalam nisbah 110 bahagian diikuti dengan air panas selama lagi 1 jam sebelum dipotong untuk dimasak. Memang kena sangatlah buat masak sambal. Panaskan minyak dalam kuali goreng ikan bilis sehingga separuh masak angkat dan ketepikan.

Sambal sotong yang berkualiti tidak berair dan sambalnya melitupi semua sotong. Menggunakan kuali yang sama tumiskan bahan kisar. Kacau dan biarkan sehingga sotong masak.

So harini tak payah nak mukaddimah sangat. Resepi sambal sotong semestinya memang disukai ramai kan OK. Bila sambal dah bertukar warna jadi maroon masukkan garam dan serbuk perasa.

1-Untuk kurangkan air sotong anda goreng kosong sotong tanpa minyakBiarkan airnya keluar dan biarkan sotong separuh masakBaru angkat dan toskan air nya2-Untuk mendapatkan warna sambal sotong yang cantik tumis bahan kisar menggunakan minyak yang banyak dan dengan api kecilBila dah pecah minyak dan. Anda boleh menggunakan sotong kembang atau sotong biasa. Celur sotong dalam 2 minit terus angkat dan toskan.

Dalam peti sejuk ada sotong dengan udang. Kacau sampai rasa dah sekata. Bawang merah Bawang putih Serai Sedikit cili api jika perlu Daun ketumbar batang dan akarnya sahaja Minyak masak.


Sambal Sotong Petai Cooking Recipes Squid Recipes Sambal


0 komentar: